رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از افزایش ۱۷ درصدی فوتی‌ها و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: باید جوانب کار سنجیده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود تا ضمن استفاده در «اکشن پلن ایمنی»، وضعیت ایمنی راه‌ها نیز بهبود یابد.

افزایش ۱۷ درصدی تلفات و جرح ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷

محمد شکرچی زاده به‌عنوان اولین سخنران در نشـست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی
جاده‌ای نوروز ۹۷ اظهار داشت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌واسطه
مسئولیت جامع در موضوعات مختلف حمل‌ونقل، ساختمان و شهرسازی، باید موضوعات تخصصی
مربوطه را موردتوجه قرار داده و برای بررسی اتفاقات به اندیشه بنشینیم
.

وی افزود: همان‌طور که پس از وقوع زلزله کرمانشاه، کارشناسان مرکز به محل
زلزله و تهیه گزارش‌های تخصصی و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی، تصمیم بر این شد
که در زمینه ایمنی حمل‌ونقل و ارتقا آن نیز باید از فرصت‌های مختلف استفاده کرده
که تصمیم بر برگزاری نشست امروز شد
.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از افزایش ۱۷ درصدی تعداد فوت
و جرح در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: در نوروز امسال وضعیت مطلوب آب و هوایی موجب
افزایش تردد‌ها شد؛ اما با توجه به تمام تلاش‌ها که منجر به رضایت شهروندان از
روانی تردد‌ها و ترافیک اما از لحاظ ایمنی قابل‌تأمل است
.

وی در ادامه بیان داشت: در همین خصوص باید جوانب کار سنجیده و
راهکارهای مناسب اتخاذ شود تا ضمناستفاده در «اکشن پلن ایمنی»، وضعیت ایمنی
راه‌ها نیز بهبود یابد
.

شکرچی زاده با اشاره به روند تلفات ناشی از تصادفات رانندگی گفت:
تعداد تلفات از ۲۷ هزار و ۷۵۹ کشته در سال ۸۴ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ کشته در سال ۹۶ کاهش
یافت که همین‌جا از تمام ارکان تأثیرگذار در این دستاورد باید تقدیر و تشکر کرد
.

این مقام مسئول تأکید کرد: نباید اقدامات و تلاش‌ها را متوقف کرد؛
زیرا در مقایسه با کشورهای شرق مدیترانه با ۳۲ کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه
دوم قرار دارد
.

وی بابیان اینکه «افزایش تعداد خودرو و ترددها بهانه مناسبی برای
سرپوش گذاشتن بر افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیست» گفت: انگلستان با تعداد
خودروهای بیشتر و جمعیت مشابه یا کره جنوبی با تردد جاده‌ای بیشتر از ایران از
تلفات رانندگی به‌مراتب کمتری برخوردار هستند
.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در میان ۱۰ موضوع چالشی
که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح می‌شود جای خالی تلفات رانندگی و ایمنی
راه‌ها خالی است. آیا این مسئله به‌منزله پذیرفتن یک کشته در تصادفات رانندگی در
هر ۳۰ دقیقه از سوی جامعه است و دغدغه ذهنی ما نیست؟

شکرچی زاده تأکید کرد: باید مسئله به‌عنوان یک موضوع مهم در سطح جامعه
زنده نگه‌داشته شود و بدون تشویش اذهان عمومی، روش‌ها و راهکارهای علمی برای بهبود
وضعیت ایمنی راه‌های ایران همانند کشور‌های پیشرفته اتخاذ شود؛ زیرا با صدور بخش‌نامه
و تصمیم‌گیری‌های شخصی این کاهش رخ نخواهد داد
.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت عدم شناسایی و ارزیابی این مسئله به‌طور
حتم در سال جاری با افزایش مجدد روبرو خواهیم شد. همچنین باید متذکر شد که دولت
مکلف به انجام تعهدات داخلی و بین‌المللی در حوزه ایمنی است
.

به گفته وی هزینه یک سال تلفات رانندگی معادل یارانه ۴۰ میلیون نفر در
سال است
.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به روند فوتی‌های
ناشی از تصادفات رانندگی از سال ۸۵-۸۴ خاطرنشان کرد: از این سال تا ۹۴ روند کاهشی
قابل‌ملاحظه‌ای مشهود است، اما از سال ۹۵ تا ۹۶ با افزایش ۱.۶۶ درصدی تلفات مواجه
هستیم
.

شکرچی زاده با اشاره به سهم هر یک از سه عامل تأثیرگذار در وقوع تلفات
رانندگی طی نوروز ۹۷ گفت: عامل انسانی به‌تنهایی ۶۰ درصد اما با ترکیب سایر عوامل
۸۰ درصد، راه به‌تنهایی ۱۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر ۲۰ درصد
. همچنین وسیله نقلیه به‌خودی‌خود ۲۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر سهم ۳۵
درصدی داشته‌اند
.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور دستیابی قشر متوسط
به خودروهای ایمن در حال کاهش است و خودروهای بی‌کیفیت نیز افزایش تلفات و جراحت‌ها
را در پی خواهد داشت. لذا باید به‌طورجدی این مسئله بیان گردد و راهکارهای جدی در
قابل آن اتخاذ شود
.

رئیس مرکز تحقیقات، نقش تخصیص بودجه مناسب در جهت بهبود وضعیت راه‌ها
و ارتقا ایمنی را مهم دانست و گفت: برای رفع نقاط حادثه‌خیز و حرکت در راستای دستیابی
به مسیر‌های بخشنده یک تکلیف است و اهمیت آن را باید به دست‌اندرکاران حوزه بودجه
و اعتبارات متذکر شد
.

این مقام مسئول همچنین در خصوص عامل وسیله نقلیه سه موضوع نبود زیرساخت‌های
آزمون ایمنی خودرو، معاینه فنی ناکارآمد و نگهداری غیراصولی خودروها خصوصاً
خودروهای تجاری را به‌عنوان مشکلات موجود در این حوزه بیان کرد و گفت: در زمینه
عامل انسانی؛ خستگی و خواب‌آلودگی، تخلفات حادثه‌ساز، مشکلات فرهنگی و مصرف مواد
مخدر یا الکل نیز سهم بسزایی دارند و باید در جهت رفع این مشکلات گام برداشت
.

شکرچی زاده در پایان بابیان اینکه «تصادفات رانندگی آسیب‌های اجتماعی،
روانی، اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد» خاطرنشان کرد: تصادفات رانندگی ۵ الی ۶
درصد درآمد ناخالص ملی سالانه را هدر می‌رود و ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی به خاطر
تصادفات اشغال می‌شود
.