امروزه با توسعه
پیدا کردن شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های اینترنتی تعاملات درتمام حوزه‌های چه
خانوادگی و خویشاوندی و چه در حوزه کسب وکار توسعه پیدا کرده و آن را تحول بخشیده
است به طوری که اکثر افراد برای ارتقا سطح ارتباطات خود از نرم افزارها
گوناگون بهره می‌گیرند و به محض اینکه نرم
افزار بهتری راهی بازار می‌شود به سراغ آن می‌روند و نیازهایی که قبلا احساس می‌کردند
را با سرعت و سهولت بیشتری دریافت می‌کنند که هم قابل اطمینان است و هم پاسخگوی
نیازهای اکثریت کاربران و استفاده کنندگان از این نرم افزارهاست.

باید گفت که
کاربران در شبکه‌های مجازی رفتارهای منحصر به فرد و ویژه‌ای دارند و نمی‌توان بر
اساس شیوه‌های سنتی و حتی غیر مجازی سرویس‌هایی را به آنها ارائه کرد و آنها را
تبدیل به مشتریان خود کرد، پس لازم است راهبردی جدی و مستقل برای کسب وکار خود
پیدا کرد.

بانکداری

در این راستا
بانک‌ها نیز با ارائه خدمات نوین خود در طی سال های گذشته توجه خاصی به این گونه
فضاهای در حال رشد داشته اند و بسیاری از
آنها که در این زمینه و خدمات بانکداری نوین الکترونیک اقدامات موثری برداشته‌اند
اما با این حال شناخت فضاها اجتماعی ، مناسبات مختص خودش را دارد و باید رفتارها،
علایق، نیازها و .. را تحلیل نمود و برای آن برنامه‌های متنوعی را طراحی کرد.

باید گفت که بانکداری اجتماعی یا
بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی شامل یکسری خدمات سنتی بازاریابی است که به
جای اینکه در سیستم سنتی انجام شود در قالب شبکه‌های اجتماعی به کاربران ارائه
داده می‌شود که البته دارای خدمات ارزش افزوده نیز می‌باشد که بانک‌ها به سپرده‌گذاران
خود ارائه می‌دهد و گسترش هر چه بیشتر آن امکان ارائه این خدمات ارزش افزوده‌ای به
مشتریان نیز بیشتر و همینطور متنوع‌تر خواهد بود.

از جمله مزیت‌هایی که راه‌اندازی
بانکداری اجتماعی دارد می‌توان به دریافت اطلاعات مشتری، درک رفتار آنان، بررسی
سلیقه، وفاداری و … اشاره کرد که گاها با مسئولیت های اجتماعی بانک‌ها نیز همراه
می‌شود که باید نسبت به آن مسائل در جامعه حساس باشند و به نوبه خود اقداماتی برای
آن انجام دهند از جمله مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه برای کمک به محیط زیست،
آسیب‌های اجتماعی، توجه و توانمندسازی معمولان و … اشاره کرد.

نکته جالب اینجاست که فضاهای مجازی
محور فعالیت های مختلفی شده است و همه در تلاش هستند که بتوانند مخاطبان بیشتری را
به سوی خود جذب کنند تا بتوانند راحت‌تر به اهداف خود از جمله فروش، خدمات و …
دست پیدا کنند و باید گفت که بانکداری اجتماعی و تمرکز برفعالیت های اجتماعی به
همپوشانی و حمایت یکدیگر نزدیک شده‌اند.

در پایان می‌توان گفت اکنون به میزان
هر فکر نوآور برای سیستم‌های بانکی سرویس ایجاد شده و می‌توان ایجاد کرد و به صورت
استاندارد نیز از بانکداری نوین الکترونیک نیز بهره گرفت لذا ضروری است که در این
گام همه نیازمندی‌ها و ضرورت‌ها را در نظر گرفت و باید گفت که دیگر لازم نیست
کاربران برای به دست آوردن خدمتی از محلی به محل دیگر بروند ، درحال حاضر و در هر
محیطی خدمات بانک در اختیار آنان است.