324461 582 دو پیروزی قابل توجه برای ایـــرانفرارو- کوطریقه احمدی؛ انتشار سومین گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مورخ ۳۰ خرداد و برگزاری نشست شورای امنیت در همین رابطه در ۸ تیردر شرایطی انجام شد که دولت آمریکا در حال بررسی این موضوع اســت که “آیا منافع ملی آمریکا تعلیق تحریم‌ها علیه ایـــران در چارچوب برجام را ایجاب می کند یا خیر.”

در چنین شرایطی، این دو تحول حائز اهمیت بسیار بودند، چرا که جریان‌های تندرو در داخل دولت و کنگره آمریکا و نیز لابی‌های ضد ایـــرانی در آن کشور مترصد بهانه ای برای پیشبرد دستور کار ماجراجویانه خود هستند.

گزارش دبیر کل و نشست شورا که این گزارش را مورد بررسی قرار داد از جهت رسمیت دادن مجدد به پایبندی ایـــران و نیز از جهت تاکید بر اختلاف بین اعضای شورا در مورد برنامه موشکی ایـــران حائز اهمیت بود:

دبیر کل در این سومین گزارش خود علاوه بر یاددآوری ۷ گزارش فصلی مدیر کل آژانس بین المللی در مورد اجرای کامل تعهدات ایـــران، خود نیز تاکید کرد که او و دبیرکل سابق از تاریخ اجرای برجام یعنی ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تا حالا “هیچ گزارشی مبنی بر فطریقه یا انتقال هیچ گونه اقلام هسته ای یا دو منظوره به ایـــران در مغایرت با بند ۲ پیوست B قطنامه ۲۲۳۱ دریافت نکرده اند.”

دبیر کل همچنین در بند ۵ گزارش خود ضمن اشاره به نشست کمیسیون برجام در وین در ۲۵ آوریل گذشته، “از تعهد مجدد طرف‌های برجام بر اجرای کامل و موثر”این سند اســتقبال کرده و از همه آنها خواســته تا با حسن نیت “جهت منتفع شدن کلیه طرف‌های این توافق” باهم همکاری کنند. تاکید دبیرکل بر همه طرف‌ها از آنجا که شامل آمریکا نیز می شود، قابل توجه اســت.

نکته حیاتی دیگر در گزارش دبیر کل اشاره او به دریافت ۱۰ پیشنهاد جدید طی شش ماه گذشته از سوی دولت‌ها جهت مشارکت در فعالیت‌های مربوط به انتقال فنآوری‌های هسته‌ای یا دو منظوره و خدمات مربوطه به ایـــران در چارچوب بند ۲ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ اســت.

یادآوری می شود که مطابق این ضمیمه کشورها می توانند ضمن هماهنگی با شورای امنیت نسبت به انجام چنین همکاری‌هایی با ایـــران اقدام کنند. دبیر کل توضیح می دهد که با احتساب این ۱۰ پیشنهاد جدید، مجموع پیشنهادات برای همکاری با ایـــران در این حوزه به ۱۶ مورد رسیده که تا زمان تدوین گزارش، ۱۰ پیشنهاد مورد تصویب کمیسیون برجام و شورای امنیت قرار گرفـــــته، دو پیشنهاد پس گرفـــــته شده و ۴ پیشنهاد دیگر در کمیسیون برجام تحت بررسی اســت.

دبیر کل همچنین اطلاع داده که در شش مورد نیز دولت‌ها برخی همکاری‌های خود با ایـــران را به اطلاع شورا رسانده اند، چرا که در این موارد صرف اطلاع به شورا کافی بوده اســت.

افزایش قابل توجه این پیشنهادها توسط دولت‌ها برای همکاری در حوزه هسته‌ای با ایـــران و تصویب شمار زیادی از آنها حائز اهمیت بسیار اســت؛ خاصه آنکه افزایش این پیشنهادها و تصویب شماری از آنها در دوره ریاســت جمهوری ترامپ در آمریکا صورت گرفـــــته اســت.

یاددآوری می شود تصمیم در مورد این پیشنهادها باید با اجماع صورت گیرد. این امر می‌تواند گویای جوی در سطح بین المللی باشد که تحت تاثیر آن دولت ترامپ نتوانسته با پیشنهادهای شماری از دولتها برای همکاری هسته ای با ایـــران مخالفت کند.

مسئله موشک
در ارتباط با برنامه موشکی ایـــران، حیاتیترین موضوع در گزارش دبیر کل تاکید مجدد بر اختلاف نظر در شورای امنیت در مورد این برنامه اســت. در این گزارش، آزمایش موشکی ۲۹ ژانویه که طی آن یک موشک بالستیک برد متوسط به نام خرمشهر آزمایش شد، در مرکز توجه قرار دارد.

در این رابطه دبیرکل تاکید کرده که در این مورد نیز مانند آزمایش موشکی در مارس ۲۰۱۶ “هیچ اجماعی در شورای امنیت راجع به اینکه این آزمایش چگونه به قطعنامه ۲۲۳۱ ربط پیدا می کند وجود نداشت.” در همین بند ۹ البته دبیر کل از “ایـــران دعوت کرده تا از چنین آزمایشهای موشکی که بطور بالقوه می تواند موجب افزایش تنش شود، اجتناب کند.” وی همچنین از کلیه کشورها خواســته تا کوششهای بیشتری در جهت اعتلای صلح و ثبات در منطقه انجام دهند.  

نکته قابل توجه در این مورد این اســت که این اظهارات دبیر کل در مقایسه با اظهارات دبیر کل سابق در نخستین گزارش برجام بسیار ملایم تر اســت.

بان کیمون در نخستین گزارش خود علاوه بر عبارت فوق الذکر مطالب دیگر نیز ذکر کرده و از جمله از انجام این آزمایش‌ها ابراز نگرانی کرده بود و از ایـــران خواســته بود که آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند.

وی همچنین اضافه کرده بود که “نگرانم چرا که این آزمایش‌ها با روح سازنده ای که در برجام به نمایش گذاشته شد، سازگار نیست.” تعدیل برخورد دبیر کل جدید با موضوع بسیار حساس که در مرکز توجه سه عضو شورا یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه، قرار دارد، حائز اهمیت بسیار اســت.

واقعیت این اســت که با تلاش هیات مذاکره کننده ایـــرانی بند ۳ ضمیمه B  قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد برنامه موشکی ایـــران به نحوی تنظیم شد که از نظر حقوقی و دیپلماتیک کاملا دست عناصر تندرو در آمریکا برای انجام اقدامی علیه ایـــران از کانال شورای امنیت را بسته اســت.

این بند با بند ۹ قطعنامه قطعنامه ۱۹۲۰ که در ۲۰۱۰ به تصویب شورای امنیت رسید دارای تفاوت‌های ماهوی بسیار حیاتیی اســت. در بند ۹ اجرایی قطعنامه مذکور بر “تصمیم” شورا مبنی بر اینکه ایـــران مجاز به انجام هیچ گونه فعالیتی در حوزه موشکی نیست تاکید شده و کشورها “ملزم” شده بودند تا “دست به هر اقدامی جهت جلوگیری از انتقال تکنولوژی و خدمات مربوطه به ایـــران بزنند.”

این در حالی اســت که در قطعنامه ۲۲۳۱ اولا موضوع موشک تنها در ضمیمه این قطعنامه مطرح شده، ثانیا از زبان توصیه ای و نه زبان آمرانه در آن اســتفاده شده و ثالثا در این بند عبارت ” طراحی شده به نحوی که قادر به حمل سلاح اتمی باشد” عبارتی حیاتی اســت که امکانات بسیاری برای تعبیر و تفسیر به کشورهای مختلف می دهد و همآنطور که در گزارش دبیر کل ذکر شده زمینه را برای اختلاف تفسیر مهیا می کند.

به این دلیل برغم این که سه دولت آمریکا، انگلیس و فرانسه که برد ۳۰۰ کیلومتر و امکان حمل ۵۰۰ کیلو مواد منفجره را کافی برای دسته بندی موشک‌ها در زمره موشک‌های توانمند برای حمل سلاح هسته ای می‌دانند، شماری دیگر از دولت‌های عضو شورا این امکان را در عمل داشته اند تا با اســتناد به مفاد بند ۳ ضمیمه نظرات متفاوتی ابراز کنند.

به همین دلیل دبیر کل در گزارش خود یادآوری می کند که اعضا شورا در نشستهای ۳۱ ژانویه و ۲ مارس خود نتوانستند در این مورد به اتفاق نظر برسند. این اظهار دبیر کل و یادآوری آن توسط معاونش در جلسه ۸ تیر شورای امنیت بود که موجب خشم نماینده آمریکا شد و او به نحوی که در خبرگزاری‌ها انعکاس یافته، ناخشنودی خود را ابراز داشت.

لذا به دلایل فوق، این دو تحول یعنی گزارش دبیر کل و نشست اخیر شورا و نیز مواضع مثبت اتحادیه اروپا و روسیه و چین و شماری دیگر از کشورها را می توان نشانه های دیگری مبنی بر درستی مسیری که ایـــران طی دو سه ســال اخیر در ارتباط با برجام و برنامه دفاعی و بازدارنده موشکی پیموده اســت، بشمار آورد.

در شرایطی که یک دولت تندرو در آمریکا بر سرکار اســت، و شماری از نظامیان که سابقه خصومت با ایـــران دارند سمت‌های حیاتیی در این دولت دارند، با اطمینان می توان گفت که ایـــران از نظر حقوقی و دیپلماتیک در بهترین موقعیت ممکن برای مقابله با زمینه سازی های حقوقی و دیپلماتیک برای هر ماجراجویی احتمالی قرار دارد.

داغترین اخبار و رویداد های ایـــران و خارج
این مطلب در این ساعت از سایت توما در بخش خبری ارســال گردیده اســت
این بخش شامل خبر های ورزشی نیز میباشد
میتوانید خبر فوق را به اشراک بگذارید

نوشته دو پیروزی قابل توجه برای ایـــران اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.